STATUT
STOWARZYSZENIA RODZIN KATOLICKICH
DIECEZJI GLIWICKIEJ
(ze zmianami uchwalonymi na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 13.03.2004 r. i uzupełnieniem uchwalonym na Walnym Zgromadzeniu w dniu 25.09.2004 r.)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę „Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej”, zwane w dalszym ciągu Stowarzyszeniem.
Stowarzyszenie jest organizacja społeczną, działającą w ramach państwowych przepisów o stowarzyszeniach. Skupia ono osoby uznające naukę Kościoła Katolickiego za swoją, a w szczególności o małżeństwie i rodzinie.
Stowarzyszenie prowadzi działalność w łączności z hierarchią Kościoła Rzymsko-Katolickiego. Dla zapewnienia tej łączności Stowarzyszenie proponuje kandydata na asystenta i duchownych doradców spośród kapłanów pełniących posługę w diecezji. Podejmują oni współpracę ze Stowarzyszeniem w poszczególnych jednostkach organizacyjnych po zatwierdzeniu przez Biskupa Ordynariusza Diecezji Gliwickiej.
Terenem działania Stowarzyszenia jest Diecezja Gliwicka, w swoich terytorialnych granicach obejmująca tereny następujących województw: śląskiego i opolskiego. Siedzibą władz zwierzchnich są Gliwice.
§ 5.
Stowarzyszenie może powoływać oddziały i koła terenowe oraz może współdziałać i współpracować z innymi organizacjami, instytucjami, jednostkami ośrodkami i osobami w realizacji zadań statutowych.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i używa pieczęci okrągłej z napisem: „Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej”.
Rozdział II
Cele, zadania i środki działania
Celem Stowarzyszenia jest oddziaływanie na życie małżeńskie i rodzinne zgodnie z etyką katolicką. Stowarzyszenie wykonuje swoje zadania zgodnie z niniejszym statutem działając na rzecz ogółu społeczności. Działalność Stowarzyszenia według Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej obejmuje:
1) Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (kod 80.42.B),
2) Pozostała działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 85.14.D),
3) Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (kod 85.32.C),
4) Pozostała opieka wychowawcza i społeczna bez zakwaterowania (kod 85.32.D),
5) Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 91.33.Z),
6) Pozostała działalność rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 92.72.Z)
Wymienione w p.1 do 6 rodzaje działalności mogą być prowadzone jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Cały dochód z działalności odpłatnej służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych.
Do zadań Stowarzyszenia należy
1) rozwijanie kultury życia małżeńskiego i rodzinnego;
2) troska o zachowanie życia ludzkiego od poczęcia aż do naturalnej śmierci i o właściwe warunki jego rozwoju;
3) praca wychowawcza wśród dzieci i młodzieży;
4) podejmowanie inicjatyw politycznych, społecznych i gospodarczych, mających na celu wszechstronna pomoc rodzinie.
§ 9.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) reprezentowanie interesów rodzin katolickich wobec władz publicznych;
2) organizowanie pomocy moralnej, materialnej i prawnej rodzinom zagrożonym przez współczesne choroby społeczne;
3) organizowanie prelekcji, sympozjów, zgrupowań formacyjnych i innych form działalności mających na celu podnoszenie kultury życia małżeńskiego i rodzinnego;
4) organizowanie i wspieranie katolickich poradni rodzinnych, kursów przedmałżeńskich, szkół rodzenia i innych kursów podnoszących świadomość odpowiedzialności za rodzinę;
5) prowadzenie działalności naukowej, oświatowej i wychowawczej oraz wydawniczej i kolportażowej;
6) prowadzenie szkół, przedszkoli oraz świetlic, w szczególności świetlic wsparcia dziennego;
7) organizowanie sekcji i kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży;
8) organizowanie obozów, kolonii dla dzieci oraz wczasów dla rodzin;
9) organizowanie imprez kulturalno-rozrywkowych i rekreacyjnych;
10) współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami działającymi na rzecz rodziny;
11) prowadzenie własnej działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji celów statutowych;
12) oferowanie i przyjmowanie wykonywania zadań publicznych lub wsparcia w ich realizacji, w formach i na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego.
Rozdział III
Członkostwo, prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia, zwanym dalej członkiem Stowarzyszenia, może zostać osoba pełnoletnia, mająca pełną zdolność do czynności prawnych, dająca gwarancję realizacji celów i zadań Stowarzyszenia przez właściwą postawę moralną i aktywność prowadzoną zgodnie ze statutem, regulaminami i uchwałami władz Stowarzyszenia.
Członkami wspierającymi Stowarzyszenie mogą być osoby fizyczne oraz organizacje, instytucje i zakłady posiadające osobowość prawną. Członek wspierający Stowarzyszenie będący osobą prawną reprezentowany jest przez upoważnionego przez niego przedstawiciela.
Członek wspierający ma prawo do:
1) udziału w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym;
2) zgłaszania wniosków i propozycji do władz Stowarzyszenia. Członek wspierający nie posiada czynnego i biernego prawa wyborczego. Obowiązkiem członka wspierającego jest uczestnictwo w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
Członkowie założyciele Stowarzyszenia stają się członkami Stowarzyszenia po jego zarejestrowaniu.
Członków Stowarzyszenia przyjmuje Zarząd Oddziału Dekanalnego na podstawie pisemnej deklaracji kandydata, poręczonej przez dwie osoby wprowadzające, będące członkami Stowarzyszenia. W przypadku braku osób wprowadzających, poręczenia może udzielić proboszcz parafii, z której pochodzi kandydat.
Do czasu utworzenia Zarządu Oddziału Dekanalnego, przyjęcia dokonuje Prezydium Zarządu Głównego. Uchwała o przyjęciu podejmowana jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
1. W uznaniu szczególnych zasług w realizacji zadań i celów Stowarzyszenia, jak również w innej działalności związanej z reprezentowaniem interesów rodzin, Stowarzyszenie może nadać tytuły:
a) zasłużonego członka Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej – osobie będącej członkiem Stowarzyszenia;
b) honorowego członka Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej – osobie nie będącej członkiem Stowarzyszenia lub członkowi wspierającemu;
2. Otrzymanie tytułu zasłużonego członka Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej jest równoznaczne z otrzymaniem wyróżnienia „Róża SRK DG”.
3. Zasady przyznawania tytułów wymienionych w p.1 ustali Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia na wniosek Zarządu Głównego.
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo do:
1) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego;
2) udziału w pracach Stowarzyszenia;
3) zgłaszania wniosków i propozycji do władz Stowarzyszenia;
4) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
5) udzielania poręczeń dla kandydatów na członków Stowarzyszenia;
6) posiadania legitymacji i odznaki Stowarzyszenia.
Postanowienia § 16 pkt. 2, 3, 4, 5, 6 mają odpowiednio zastosowanie do członków honorowych.
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia maja obowiązek:
1) aktywnego realizowania celów statutowych Stowarzyszenia;
2) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
3) dbania o autorytet Stowarzyszenia i dawanie dobrego świadectwa;
4) regularnego opłacania składek statutowych.
1. Za nieprzestrzeganie obowiązków członka Stowarzyszenia Zarząd Koła Parafialnego (§ 1, C2) ma prawo do udzielenia upomnienia. W przypadku gdy Zarząd Koła Parafialnego uzna wyżej wymieniona karę za niewystarczającą, przekazuje sprawę do rozpoznania Zarządowi Oddziału Dekanalnego. Od decyzji Zarządu Koła Parafialnego członek Stowarzyszenia może odwołać się w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, do Zarządu Oddziału Dekanalnego.
2. Za nieprzestrzeganie obowiązków członka Stowarzyszenia Zarząd Oddziału Dekanalnego ma prawo do:
a) udzielenia upomnienia;
b) udzielenia nagany;
c) zawieszenia w prawach członka na okres nie dłuższy niż 1 rok.
W przypadku gdy Zarząd Oddziału Dekanalnego uzna wyżej wymienione kary za niewystarczające, sprawę przekazuje do rozpoznania Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej. Od decyzji Zarządu Oddziału Dekanalnego członek Stowarzyszenia może odwołać się w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji do Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej.
3. Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna może wymierzyć kary wyszczególnione w § 44 statutu.
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Oddziału Dekanalnego;
2) skreślenia przez Zarząd Oddziału Dekanalnego z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres 1 roku;
3) wykluczenia ze Stowarzyszenia w trybie § 44 statutu.
Rozdział IV
Struktura, władze Stowarzyszenia i ich kompetencje
Struktura organizacyjna oparta jest na strukturze administracyjnej Diecezji Gliwickiej.
A. Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia,
2) Zarząd Główny Stowarzyszenia,
3) Prezydium Zarządu Głównego,
4) Główna Komisja Rewizyjna,
5) Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna.
B. Władzami Stowarzyszenia w dekanacie są:
1) Walne Zebranie Oddziału Dekanalnego,
2) Zarząd Oddziału Dekanalnego,
3) Komisja Rewizyjna Oddziału Dekanalnego.
C. Władzami Stowarzyszenia w parafii są:
1) Walne Zebranie Koła Parafialnego,
2) Zarząd Koła Parafialnego.
§ 22.
Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata. W razie ustąpienia osób z organów władzy Stowarzyszenia w trakcie kadencji, organom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 2/5 liczby składu z wyboru.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane przez Zarząd Główny Stowarzyszenia raz w roku jako zgromadzenie sprawozdawcze lub sprawozdawczo-wyborcze.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane przez Zarząd Główny Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia, na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej lub na żądanie 1/3 liczby osób stowarzyszonych, nie później niż w terminie 1 miesiąca od daty podjęcia uchwały. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało powołane.
O terminie, miejscu i porządku Walnego Zgromadzenia osoby stowarzyszone są powiadamiane co najmniej na 2 tygodnie przed terminem Zgromadzenia.
W Walnym Zgromadzeniu biorą udział wszystkie osoby należące do Stowarzyszenia. W przypadku przekroczenia liczby 11 członków, udział biorą wybrani delegaci z poszczególnych dekanatów według zasad uchwalonych przez Zarząd Główny Stowarzyszenia.
Postanowienia § 25 i § 26 maja odpowiednio zastosowanie do Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1) uchwalanie zmian statutowych;
2) wybór Prezesa Stowarzyszenia;
3) ustalanie liczebności oraz wybór członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, i Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej;
4) uchwalanie głównych kierunków i podstawowych wytycznych działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;
5) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej oraz decydowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;
6) rozpatrywanie wniosków i propozycji zgłoszonych przez organa władzy oraz członków Stowarzyszenia;
7) uchwalanie regulaminów władz naczelnych Stowarzyszenia;
8) uchylanie uchwał Zarządu Głównego sprzecznych ze statutem na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia;
9) ustalanie wysokości wpisowego i wysokości składek członkowskich oraz uchwalanie upoważnienia dla Zarządu Głównego do ich zmiany w kadencji władz;
10) nadawanie lub pozbawianie godności członka honorowego;
11) podejmowanie uchwał związanych z rozwiązaniem się Stowarzyszenia i sprawami likwidacyjnymi jego majątku;
12) podejmowanie uchwał w sprawach innych wymagających decyzji Walnego Zgromadzenia.
1. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Wyboru Prezesa dokonuje Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym. Prezesem Stowarzyszenia zostaje kandydat, który w wyniku głosowania uzyskał największa liczbę głosów, nie mniejszą niż 50% głosów ważnych.
3. Wyboru członków władz Stowarzyszenia dokonuje Walne Zgromadzenie w oparciu o następujące zasady:
b) nie ogranicza się liczby kandydatów na poszczególne listy wyborcze;
c) głosowanie jest tajne;
d) głosuje się na poszczególnych kandydatów.
Członkami władz Stowarzyszenia zostają kandydaci, którzy w wyniku głosowania, na liście ułożonej według ilości uzyskanych głosów, znajdują się na miejscach od pierwszego do miejsca odpowiadającego ilości miejsc mandatowych, przy czym jednak uzyskali nie mniej niż 20% głosów ważnych.
W przypadku braku kworum Walnego Zgromadzenia Zarząd Główny Stowarzyszenia wyznacza drugi termin zebrania, nie wcześniej niż po upływie 1/2 godziny od pierwszego terminu Walnego Zgromadzenia. W drugim terminie warunek obecności co najmniej połowy osób stowarzyszonych nie jest obowiązujący. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych, uprawnionych do głosowania.
Zarząd Główny Stowarzyszenia kieruje jego pracą i odpowiada za swą działalność przed Walnym Zgromadzeniem Stowarzyszenia. Przewodniczącym Zarządu jest Prezes Stowarzyszenia.
Zarząd Główny Stowarzyszenia składa się z 9-25 członków, w tym:
a. osoby wybrane na Walnym Zgromadzeniu,
b. aktualni prezesi Oddziałów Dekanalnych.
W przypadku zmniejszenia składu Zarządu i kooptacji nowych członków Zarząd może zmienić podział funkcji oprócz funkcji Prezesa (§ 22).
Prezydium Zarządu konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu z grona członków Zarządu. W skład Prezydium wchodzą: Prezes, do 4 Wiceprezesów, Sekretarz, Skarbnik i członkowie w liczbie uchwalonej przez Zarząd.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Posiedzenia Prezydium odbywają się przynajmniej raz w miesiącu.
Do zakresu działania Zarządu Głównego Stowarzyszenia należy:
1) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia;
2) kierowanie bieżącą praca Stowarzyszenia;
3) podejmowanie uchwał w sprawie reprezentacji Stowarzyszenia na zewnątrz i działania w jego imieniu;
4) zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia;
5) uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;
6) podejmowanie uchwał w przedmiocie przyjęcia zapisów i darowizn oraz w przedmiocie kupna, sprzedaży, zamiany i obciążenia nieruchomości;
7) powoływanie, nadzorowanie i rozwiązywanie oddziałów dekanalnych Stowarzyszenia, uchwalanie ich regulaminów oraz określanie ich zasięgu terytorialnego;
8) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych;
9) zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeń Stowarzyszenia;
10) składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu Stowarzyszenia;
11) uchwalanie zasad wyboru delegatów na Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
Organizację i tryb pracy Zarządu Głównego Stowarzyszenia określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny Stowarzyszenia, jeśli Walne Zgromadzenie nie postanowi inaczej.
Prezydium Zarządu Głównego jest władzą wykonawczą Zarządu Głównego Stowarzyszenia. Do zakresu działania Prezydium należy:
1) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu;
2) kierowanie w oparciu o ustalone plany działalnością Stowarzyszenia;
3) opracowywanie projektów, planów działalności, sprawozdań, wniosków i regulaminów oraz wydawanie wszelkich instrukcji wewnętrznych;
4) zaciąganie zobowiązań, zawieranie umów oraz udzielanie wszelkiego rodzaju pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia;
5) ustalanie wysokości płac pracownikom etatowym Stowarzyszenia;
6) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
7) składanie sprawozdań z wykonanych prac na posiedzeniu Zarządu Głównego Stowarzyszenia;
8) powoływanie w miarę potrzeb zespołów roboczych spośród członków Stowarzyszenia;
9) wydawanie legitymacji i znaczków członkowskich;
10) przyjmowanie nowych członków do czasu utworzenia Zarządu Oddziału Dekanalnego. Uchwała o przyjęciu podejmowana jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów;
11) powoływanie i rozwiązywanie kół parafialnych i sekcji tematycznych, sprawowanie nadzoru nad ich działalnością.
Uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia oraz Prezydium podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy jego członków.
Oświadczenia i akty prawne, zobowiązania finansowe i majątkowe podpisują w imieniu Stowarzyszenia łącznie: Prezes z Sekretarzem, względnie Skarbnikiem. W razie niemożliwości podejmowania działań przez Prezesa, w jego imieniu działa Wiceprezes ds. organizacyjnych lub na podstawie pisemnego upoważnienia Prezesa inni członkowie Prezydium.
1. Główna Komisja Rewizyjna, w składzie 3 do 5 członków wybranych na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia, jest organem kontrolującym działalność Stowarzyszenia. Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego.
2. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej w sprawowaniu swej funkcji nie podlegają Zarządowi Głównemu Stowarzyszenia, nie mogą być równocześnie członkami Zarządu Głównego lub pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia i nie mogą pobierać z tytułu pełnienia funkcji innych świadczeń jak te, które dopuszcza ustawa o działalności pożytku publicznego.
3. Członkiem Głównej Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
4. Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
a) uchwalanie regulaminu pracy Głównej Komisji Rewizyjnej i Komisji Rewizyjnych Oddziałów Dekanalnych, jeśli Walne Zgromadzenie nie postanowi inaczej;
b) kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia i przedstawianie Zarządowi Głównemu wniosków pokontrolnych;
c) rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności gospodarczej Stowarzyszenia;
d) składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu i stawianie wniosków o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi Stowarzyszenia, albo akceptacji lub nie sprawozdania;
e) przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Głównego Stowarzyszenia i jego Prezydium;
f) uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy jej członków.
Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna składa się z 5-9 członków wybranych na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia. Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu wybierając spośród siebie 3-osobowe Prezydium w składzie: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Sekretarz. Komisja orzeka w 3-osobowych składach wyznaczonych przez Prezydium, przy czym orzeczenia zapadają większością głosów.
Do zadań Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej należy:
1) rozstrzyganie odwołań członków Stowarzyszenia od decyzji i uchwał władz Stowarzyszenia;
2) rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia w sprawach naruszeń dotyczących zasad współżycia koleżeńskiego i autorytetu Stowarzyszenia;
3) składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań z działalności Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej.
Działalność Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej normują regulaminy uchwalone przez tę Komisję, jeżeli Walne Zgromadzenie nie postanowi inaczej.
1. Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna może wymierzyć kary:
a) upomnienie;
b) nagana;
c) zawieszenie w wykonywaniu funkcji we władzach Stowarzyszenia na okres od trzech miesięcy do dwóch lat;
d) zawieszenie w prawach członka Stowarzyszenia na okres od trzech miesięcy do dwóch lat;
e) wykluczenie ze Stowarzyszenia.
2. Od decyzji Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia, złożone w Zarządzie Głównym w terminie 1 miesiąca od dnia doręczenia decyzji.
Oddziały Dek analne Stowarzyszenia mogą być powoływane w przypadku zrzeszenia się co najmniej 3 kół parafialnych.
Do kompetencji Walnego Zebrania Oddziału Dekanalnego należy:
1) wybór Prezesa Oddziału Dekanalnego;
2) ustalenie liczebności oraz wybór członków Zarządu Oddziału Dekanalnego i Komisji Rewizyjnej Oddziału Dekanalnego;
3) uchwalanie programów i kierunków działania na terenie podlegającym temu oddziałowi zgodnie ze statutem i przyjętymi na Walnym Zgromadzeniu uchwałami;
4) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Oddziału Dekanalnego i Dekanalnej Komisji Rewizyjnej oraz decydowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu Oddziału Dekanalnego;
5) rozpatrywanie wniosków i propozycji zgłoszonych przez organa władzy dekanalnej oraz członków Oddziału Dekanalnego;
6) uchylanie uchwał Zarządu Oddziału Dekanalnego sprzecznych ze statutem na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału Dekanalnego lub 1/3 członków Oddziału Dekanalnego;
7) podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Oddziału Dekanalnego.
Posiedzenia Zarządu Oddziału Dekanalnego odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
Do zakresu działania Zarządu Oddziału Dekanalnego należy:
1) realizacji zadań statutowych zawartych w § 9 niniejszego statutu w porozumieniu z Zarządem Głównym;
2) wykonywanie uchwał organów szczebla diecezjalnego i Walnego Zebrania Oddziału Dekanalnego;
3) kierowanie bieżącą pracą Oddziału Dekanalnego;
4) reprezentowanie Oddziału Dekanalnego i działanie w jego imieniu;
5) zarządzanie majątkiem i funduszami należącymi do Oddziału Dekanalnego przez osobę upoważnioną przez Prezesa Stowarzyszenia lub Skarbnika Zarządu Głównego i w zakresie przez nich określonym;
6) regularne przekazywanie dochodów Oddziału Dekanalnego do Zarządu Głównego w wysokości uchwalonej na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia;
7) uchwalania okresowych planów działalności merytorycznej i finansowej Oddziału Dekanalnego;
8) powoływanie i rozwiązywanie kół i sekcji na terenie Oddziału oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością w porozumieniu z Zarządem Głównym;
9) zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Oddziału Dekanalnego;
10) składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu Oddziału Dekanalnego oraz Zarządowi Głównemu;
11) orzecznictwo w sprawach wynikających z naruszenia obowiązków członków Stowarzyszenia w zakresie określonym w § 19 statutu;
12) wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego;
13) przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia;
14) zgłaszanie Zarządowi Głównemu nowo przyjętych członków Stowarzyszenia.
Organizacje i tryb pracy Zarządu Oddziału Dekanalnego określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny Stowarzyszenia.
Dekanalną Komisję Rewizyjną obowiązuje regulamin uchwalony przez Główna Komisje Rewizyjną dla Komisji Rewizyjnych Dekanalnych. Do zakresu działalności Dekanalnej Komisji rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Zarządu Oddziału Dekanalnego;
2) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Oddziału Dekanalnego;
3) stawianie wniosków o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału Dekanalnego;
4) Przewodniczący Dekanalnej Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek tej Komisji ma prawo uczestniczyć w zebraniach Zarządu Dekanalnego.
W sprawach nie uregulowanych w odniesieniu do władz dekanalnych odpowiednio stosuje się postanowienia statutu dotyczące władz naczelnych.
Kola Parafialne Stowarzyszenia mogą być powoływane w parafiach w przypadku zrzeszenia się co najmniej 8 osób. Możliwy jest udział osób spoza danej parafii.
Władzą Koła Parafialnego jest Walne Zebranie Koła i Zarząd Koła Parafialnego. W skład Zarządu wchodzi: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz, Skarbnik oraz Kierownicy działający w ramach Koła sekcji.
§ 54.
Spotkania członków Koła odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. Posiedzenie Zarządu Koła – co najmniej raz w miesiącu.
Do kompetencji Walnego Zebrania Koła Parafialnego należy:
1) wybór Przewodniczącego Koła i członków Zarządu Parafialnego;
2) uchwalanie planu pracy i kierunków działalności na terenie parafii zgodnie ze statutem i uchwałami władz Stowarzyszenia;
3) rozpatrywanie sprawozdań zarządu Koła Parafialnego oraz decydowania o absolutorium dla ustępującego Zarządu Koła Parafialnego;
4) pod4ejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad Zebrania.
Do kompetencji Zarządu Koła Parafialnego należy:
1) organizowanie działalności i kierowanie bieżącą praca Koła Parafialnego;
2) realizowanie zadań statutowych zawartych w § 9 niniejszego statutu w porozumieniu z Zarządem Oddziału Dekanalnego;
3) wykonywanie uchwał i postanowień władz Stowarzyszenia;
4) zgłaszanie wniosków do Zarządu Oddziału Dekanalnego w prawach przyjęcia osób do Stowarzyszenia;
5) regularne przekazywanie do Zarządu Oddziału Dekanalnego i Zarządu Głównego dochodów Koła w wysokości uchwalonej na Walnym Zgromadzeniu;
6) składanie kwartalnych raportów finansowych obejmujących dochody i koszty działalności statutowej Koła w pierwszym miesiącu po zakończeniu kwartału;
7) składanie sprawozdań z działalności Koła za miniony rok pracy Zarządowi Oddziału Dekanalnego oraz Zarządowi Głównemu w styczniu roku następnego;
8) orzecznictwo w sprawach wynikających z naruszenia obowiązków członków Stowarzyszenia;
9) utrzymywanie bieżących kontaktów z parafią.
Kola Parafialne nie zorganizowane jeszcze w Oddziale Dekanalnym w myśl § 45 mają obowiązek przyłączyć się do najbliższego funkcjonującego Oddziału Dekanalnego w terminie 14 dni od daty powołania Kola Parafialnego.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości i fundusze.
1. Do realizacji zadań statutowo-programowych Stowarzyszenie pozyskuje fundusze i inne składniki majątkowe z tytułu:
a) składek statutowych;
b) wpływów z działalności statutowej i gospodarczej;
c) akcji zbiórkowych poza terenem kościelnym oraz dobrowolnych świadczeń osób wspierających;
d) dotacji i subwencji;
e) darowizn, zapisów i poleceń;
f) nawiązek zasądzonych przez sądy.
2. Zabronione jest:
a) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków lub pracowników oraz osób im bliskich w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego;
b) przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, szczególnie jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
c) wykorzystywanie majątku na rzecz członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia;
d) umożliwianie zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Wszelkie dokumenty wiążące Stowarzyszenie pod względem finansowym i majątkowym oraz dokumenty rozliczeniowe są podpisywane jak w § 39.
Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie się Stowarzyszenia
Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością głosów (co najmniej 2/3) przy obecności co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
1. Rozwiązanie się Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określi sposób likwidacji i przeznaczenie jego majątku. Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną. W przypadku niemożności podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o przeznaczeniu majątku i powołaniu Komisji Likwidacyjnej – majątek Stowarzyszenia przechodzi na własność Diecezji Gliwickiej Kościoła rzymskokatolickiego.
Komitet Założycielski
Stowarzyszenia Rodzin Katolickich
Diecezji Gliwickiej